Вибираємо масло для двигуна
Виробники моторів на стадії проектування визначаються з марками мастил в залежності від умов роботи та конструктивних особливостей. Після цього проводяться ресурсні випробування двигунів і видаються рекомендації щодо використання. Так, перед вибором потрібно заглянути в інструкцію з експлуатації, що потрібно. Масло, вказане в інструкції – правильний вибір.
Якщо не бажаєте заливати оригінальне фірмове масло, можна обійтися неоригінальним. Щоб не втратити гарантію , слід вибирати його з допуском і схваленням виробника авто. Це один із головних орієнтирів при виборі. У позначенні схвалення вказується назва марки машини та спеціальний індекс, який можна порівняти із заводським.

Законодавство не обмежує право власника автомобіля використовувати технічні рідини будь-якого бренду. Головне щоб специфікації продукту відповідали рекомендаціям заводу-виробника. У разі поломки мотора, в яке заливали не оригінальне, але задовольняє основним вимогам масло, дилер може відмовити в гарантійному ремонті тільки якщо експертиза встановить, що воно було підробленим.
Використовуйте моторне масло, яке рекомендовано заводом-виробником. Якщо вибираєте самостійно, то підбирайте за двома основними параметрами: за групою та класом якості.
Класифікація по SAE
Основна властивість моторного масла є в’язкість та її залежність від температури у широкому діапазоні. Наведемо стандартну класифікацію за SAE: 10W-40. Перше позначення “10W” означає температуру застосування, а “40” – в’язкість. Про кожний параметр поговоримо окремо.
Про в’язкість масла говорять найпомітніші цифри на каністрі – класифікація за SAE. Два числа, розділені літерою W, позначають, що воно всесезонне. Перші цифри вказують на мінімальну негативну температуру, коли двигун можна провернути. Наприклад, при позначенні 0W-40 нижній температурний поріг дорівнює -35°С, а 15W-40 становить -20°С. Число після дефісу говорить про допустимий діапазон зміни в’язкості за 100°С.
З середнім кліматом рекомендовано використовувати універсальне 10W – підійде для більшості машин. Якщо зими суворі, слід заливати масло класу не нижче 5W (найкраще – 0W). Для літньої експлуатації підійде 10W.
Рекомендації щодо підбору
- при пробігу автомобіля менше 50% від планового ресурсу (новий двигун) необхідно застосовувати масло класів 5W30 або 0W20. У нових двигунів немає зношування, всі зазори мінімальні, тому підшипники працюють при меншій в’язкості.
- при пробігу понад 50% від планового ресурсу (технічно справний двигун) доцільно застосовувати масло класу 5W40. При великих зносах несуча здатність компенсується зростанням в’язкості.
Сучасні мотори вимагають масло низької в’язкості, т.к. воно має низькі енергозберігаючі властивості і дозволяє економити паливо. З конвеєрів заливають рідини з в’язкістю не вище 30. Якщо пробіг машини великий і помітний збільшений витрата , слід заливати масло з підвищеним індексом в’язкості.
Класифікація з API
Класифікація мастил за умовами застосування неодноразово доповнювалася, але принцип поділу на дві категорії – “S” і “С” зберігся. До категорії “S” (Service) відносяться масла для бензинових двигунів, до категорії “С” (Commercial) – призначені для дизелів.
Рівні за API у порядку зростання вимог до якості поділяються у категорії «S» на класи (SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM, SN та SP). Чим друга літера далі від початку алфавіту – тим краще. Для бензинових двигунів найсучаснішим є маркування SN, а для дизелів – CF. Для позначення універсальних масел, що застосовуються для бензинових двигунів та дизелів, прийнято подвійне маркування, наприклад SN/CF.
Усі рідини якістю вище SL можна віднести до енергозберігаючих – вони дозволяють заощаджувати паливо. Різниця при реальній експлуатації становитиме 2-3%. Навряд чи її відчуєте.
Слід вибирати масло останнього класу за класифікацією API. На упаковці має бути позначення маркування не нижче за клас SM або SN. Саме цей клас дає найкращі характеристики роботи двигуна авто та знижують витрату на чад.
Декілька доповнень
- Є європейська ACEA. У ній вимоги (легкові) А5/В5 набагато жорсткіші, ніж у SM по американській. Відповідно, масло, що отримали сертифікацію по ній, більш якісне.
- Починаючи з SM та SN масло можна використовувати в турбованих моторах за замовчуванням. Про що є примітка на упаковці. Використовувати його в моторах із наддувом, де не вказано, що воно підходить для турбомоторів, вкрай небезпечно.
- Найсучасніша специфікація – це API SP, яка введена 1 травня 2020 року. Але раніше з’явилася специфікація API SN Plus (з 2018 року) – її відмінність від API SN на додавання спеціального тесту, що оцінює явище LSPI (небажане раннє запалювання) у моторах з прямим упорскуванням палива та турбонаддувом.
- Від терміну експлуатації змінюється і в’язкість. Якщо на новий двигун рекомендовано 5W30, то після половини ресурсу, заявленого виробником, вже застосовують 5W40. Залежно від клімату можуть виникнути відхилення від SAE від рекомендованих виробником.
- Економія палива за рахунок менш в’язкого масла – найменша. А застосування менш в’язкого масла, ніж рекомендовано виробником, шкідливе для двигуна. Особливо у спеку. Тиск у системі падає і мастило двигуна погіршується.
Питання та відповіді
Що краще: 5W-40 чи 5W-30
5W-40 має більш високу щільність, за рахунок чого покращені властивості захисту. 5W-30 – більш плинне, легше прокачується, економічніше щодо палива … Тоді питання 5W30 або 5W40 – вибір здебільшого не водія, а технічної особливості двигуна. У японців та американців більша перевага на 30, а європейці розробляють на користь 40.
Що краще: 0W-40 чи 0W-30
Яке найкраще на морозі і дасть впевнений холодний пуск. Багато автолюбителів вважають, що обидва, т.к. перед маркуванням W стоїть нуль, а число після цього не повинно впливати на холодний пуск. Це теоретично, але в практиці низькотемпературна в’язкість масла 0W-30 зазвичай нижче, ніж в 0W-40. Тому краще вибирати “тридцятку” для зими, якщо це дозволяє автовиробник.
Замість 0W-20 залити 10W-40
Робити це не рекомендується, навіть для використання влітку. Адже температура двигуна від пори року не залежить, він постійно працює у певному робочому діапазоні. Тому більш в’язке масло, наприклад 10W-40, може забити масляні канали. На відміну від рідкого 0W-20, яке за консистенцією нагадує воду. Якщо виробник радить «двадцятку», то заливаємо саме її для цього конкретного двигуна.
Що таке повнозольне масло
Воно має маркування Full SAPS і випускається із більшою зольністю, ніж звичайні. Це необхідно для боротьби з неякісним паливом. У такого масла вища миюча здатність. Але вони можуть негативно впливати на ресурс систем доочищення вихлопних газів. Так що масло Full SAPS застосовують для старих машин, а також у автомобілях з вирізаними каталізатором. У сучасних авто з трикомпонентним каталітичним нейтралізатором і системою зниження токсичності газів, що відпрацювали, потрібно заливати масло з середньою і низькою зольністю (Mid SAPS і Low SAPS).
Що таке HTHS
Термін HTHS перекладається як високотемпературна в’язкість за високої швидкості зсуву. Він вказує на енергозберігаючі властивості моторного масла та несучу здатність масляної плівки. Чим менше HTHS, тим менше втрат на тертя і краще енергозбереження. Чим вище HTHS, тим вище міцність масляної плівки. У таблиці нижче наведено взаємозв’язок HTHS та SAE.
HTHS менше 3,5 | HTHS більше 3,5 | HTHS більше 3,7 |
---|---|---|
xW-8/12/16 | xW-30 | 15W/20W/25W-40 |
xW-20 | 0W/5W/10W-40 | xW-50 |
xW-30 | xW-60 |
Про мінеральне масло
Головний плюс мінеральних масел для двигуна – низька ціна. За експлуатаційними властивостями вони подібні до рівня API SL. Умовна межа між мінеральними та синтетичними маслами проходить приблизно за класом в’язкості 10W-40. Мастила з в’язкістю 15W і вище можна виготовити повністю на мінеральній основі. Масла з в’язкістю 10W і 5W вимагають додавання синтетичних компонентів (вважаються напівсинтетичними), а для 0W застосування мінеральних компонентів виключено – не вистачить низькотемпературних властивостей.
Який термін зберігання
Не важливо, в якій ємності зберігається моторне масло – в бочці або каністрі. Термін зберігання у будь-якій тарі становить 5 років. А якщо масло було в двигуні, а машина не експлуатувалася, то заміна повинна проводитись у строки згідно із заводським інтервалом. Адже в каністрі повітря зовсім мало (не більше 5% від загального обсягу), а двигун постійно пов’язаний з атмосферою через вентиляцію картера. Масло окислюється і псується швидше, ніж у закритій тарі.
Також усередині двигуна масло знаходиться в контакті з продуктами згоряння та окислення, вступаючи в різні хімічні реакції. Тому масло старіє навіть якщо машина не їздить і змінюють не лише за пробігом, але й за віком.
Купуйте моторне та трансмісійне масло в інтернет магазині автозапчастин Japan Cars !